Korzyści z instalacji świateł w technologii LED

Korzyści z instalacji świateł do jazdy dziennej w technologii LED

Najczęstszym pytaniem jakie zadają sobie kierowcy, to jakie korzyści daje zamontowanie w samochodzie świateł do jazdy dziennej. Odpowiedź jest prosta – oszczędność wynikająca z rzadszej konieczności wymiany żarówek oraz niższe zużycie paliwa. Największe oszczędności daje zamontowanie w samochodzie świateł do jazdy dziennej wykonanych w technologii LED - pobierają zdecydowanie mniej prądu (redukcja potrzebnej mocy jest bardzo duża - światła te zużywają 6-9 Wat w porównaniu do 100-130 Wat przy stosowaniu standardowych świateł mijania) i charakteryzują się bardzo długą żywotnością

Podczas jazdy na światłach mijania zużycie paliwa wzrasta o ok 0.2 litra/100km. Ilość ta wydaje się mała, jednak biorąc pod uwagę średnią ilość przejechanych kilometrów w ciągu roku (weźmy np 30 tys km) oznacza to wzrost spalania o ponad 60 litrów. Przy dzisiejszych cenach benzyny mamy ponad 350 PLN dodatkowych wydatków w skali roku. Na stronie www.daytime-running-light.com podane są wyniki badań przeprowadzonych przez BAST (niemiecki Federalny Instytut Komunikacji Drogowej), które dowodzą, że stosując światła do jazdy dziennej w technologii LED można zmniejszyć zużycie paliwa (przeznaczone na zasilanie oświetlenia w dzień) o ok. 90% w porównaniu do jazdy na światłach mijania.

Instalacja lamp LED jest opłacalna jeszcze z innego powodu: - żywotność takich lamp (około 10 tys. godzin) daje ponad rok codziennej jazdy non stop - statystycznie stosunek jazdy dziennej do nocnej wynosi 90 do 10.Ze względu na udowodniony szkodliwy wpływ używania w dzień świateł mijania na bezpieczeństwo ruchu drogowego, bezpieczniejsze jest używanie świateł do jazdy dziennej w technologii LED (więcej informacji można znaleźć na stronie Stowarzyszenia Kierowców Przeciwko Włączaniu w Dzień Świateł w Samochodzie). 

Jednakże montując te światła należy pamiętać o przepisach zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 oraz Regulaminy nr 48 (dotyczy instalacji oświetlenia samochodowego) i 87 (wytyczne komisji dotyczące świateł do jazdy dziennej) Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ).Każda lampa musi mieć wytłoczoną na kloszu homologację E wraz z numerem identyfikacyjnym danego państwa europejskiego (otoczone kołem) oraz symbol certyfikatu RL wraz z numerem (wytłoczony w pobliżu homologacji).Światła do jazdy dziennej muszą być barwy białej, powinny się włączać automatycznie po przekręceniu kluczyka (włączeniu zapłonu), ale powinny się również automatycznie wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. Ustawodawca mówi również wprost, że przednie, boczne (o ile są) i tylne światła pozycyjne oraz obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie musi się włączać podczas jazdy na światłach dziennych. Światła te muszą być na wysokości co najmniej 25 cm od ziemi, ale nie wyżej niż 150 cm, maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm. Rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja tego roku, opublikowane w Dzienniku Ustaw z 20 maja, zmieniło obowiązujące w Polsce przepisy, dostosowując je do europejskich norm prawnych. Dodatkowo zaznaczono również, że w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do końca tego roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, by nie trzeba było przerabiać instalacji w samochodach, w których założono światła do jazdy dziennej według wcześniej obowiązujących, polskich przepisów.

Podsumowując, obecnie nie ma już żadnych kontrowersji dotyczących świateł dziennych. Można je używać i wówczas tylne światła pozycyjne mogą się świecić, ale równie dobrze - nie muszą. Natomiast w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy począwszy od  2010 roku światła dzienne  muszą świecić się już samodzielnie - bez włączania tylnych świateł pozycyjnych.

Ważne zastrzeżenia

Oświetlenie LED typu retrofit zostało zaprojektowane do specjalnych celów i jest przeznaczone wyłącznie do użytku poza drogami publicznymi, np. podczas rajdów i wyścigów na torach samochodowych. W związku z tym podlega kontroli technicznej w zakresie montażu. Montowanie źródeł światła LED typu retrofit w pojazdach poruszających się po zwykłych drogach jest niezgodne z przepisami.